söndag 30 september 2012

Söndagsbilden: Sista andetaget


30 september

Jag går ut i trädgården och ser hur växterna tar ett steg tillbaka. Stoltheten och lystern är borta. Ett blomblad virvlar förbi - blåsten är elak mot de sista tappert kämpande växterna. 

Plötsligt blir ordet vemod ändå vackert. Jag ser hur väl de kämpar men hur de en efter en ger upp. Allt det vackra, allt som vi tillsammans med naturen byggt upp försvinner nu ner till en vissen klump. Men någonstans i den där vissna plantan ser jag ändå något fint. Jag ler och tackar så mycket för en fantastiskt vacker säsong som den gett. Jag känner redan nu vilken enorm glädje den kommer att ge om några månader igen. När vi börjar rafsa runt i jorden och då de en efter en letar sig upp. 

"Hej, jag är här igen, vackrare och starkare än förr!!!"

Jag inbillar mig att det är likadant med oss människor. För varje år blir vi starkare och vackrare och vi behöver så väl den där viloperioden. Den där tiden på året då vi släpper krav och måsten, då vi sätter punkt för saker bakom oss och samlar kraft för kommande dagar. Mysbyxor och skitigt hår, obäddade sängar och damm i hörnen... Vi behöver denna viloperiod för att uppskatta det som väntar oss i framtiden. 


Jag plockar in de sista blommorna och förbereder inför hösten och vintern ute i trädgården. Vi går in i en ny period nu. Hösten.

11 kommentarer:

  1. Åh vad många fina blommor du hade kvar. Här har redan frosten tagit de flesta och det är bara ljungen som ståndaktigt står kvar. Snyggt kollage du bjöd på idag!

    SvaraRadera
  2. Vilket fint litet mood board av de sista blommorna! Håller med dig om det du skriver om vilopaus för att bli starkare inför nästa "säsong"!

    SvaraRadera
  3. Vad fint du skriver! Gulligt moodboard du gjort. Me like:))). Hösten är med all säkerhet här, hur mycket jag än försökt mota bort den. Önskar det blir en mild kort vinter, annars vet jag inte hur jag ska klara den.
    Ha det gott.
    Kramelikram

    SvaraRadera
  4. Åh så vackert du beskriver livet!
    Livet för allt levande.............

    Stor kram,
    Anneli

    SvaraRadera
  5. vad fint du skrev idag, jag blir aldeles rörd. Du beskrivet livet så tydligt och naturligt. Och så är det ju....
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Fin bild och väldigt fin text.

    // Emma - En ny läsare som är här för att stanna

    SvaraRadera
  7. Hej du fina!

    Vilka fantastiskt fina ord... Tack så hemskt mycket för att du bidrar med fantastisk inspiration till Fabriken! Vi visar stolt upp en av dina söndagsbilder i dag!

    tina | fabriken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir! Tack snälla!!! /Jenny

      Radera
  8. Så vackert både i ord och bild! :) Gillar mycket!

    SvaraRadera
  9. Åh vad du skriver vackert... och bilden var bedårande! Poesi! :) KRAM

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails